رصدخانه (Observatory Hill) در تورنتو

ارسال شده در توسط معینی
عابرشهر | AberShahr > New Urbanism > رصدخانه (Observatory Hill) در تورنتو

ساخت و ساز در تپه رصدخانه (Observatory Hill) در تورنتو درختان یکی یکی در توسعه های شهری قربانی می شوند.

توسعه های شهری که عده ای آنرا جراحی بر اندام شهر می نامند، اغلب بدون درد و خون ریزی صورت نمی پذیرد. سالها پیش قصد داشتم در مورد این پروژه که مسیر روزانه من به مرکز شهرتورنتو بود مطلبی بنویسم، اما بعد از سالها که از کنار این مکان می گذرم و یاد الوارهای درختان تنومند و قدیمی زیادی که یک روز سرد زمستان برروی زمین بریده و انبار شده بود، می افتم که چقدر من را بشدت بهت زده کرده بود، این سوال همواره در ذهنم متبادر می شد که به چه بهایی ما اینقدر در طبیعت دست می بریم و آنرا تخریب می کنیم.  راستی چرا این همه درخت را به یکباره سر بریدند، حالا با تخریب بیش از نیمی از جنگل مذکور جای آن شهرکی کم تراکم با خانه های ویلایی لوکس گرانقیمت برای ثروتمندان شهر ساخته اند. دیگر رهگذران این خیابان ازدید طبیعی جنگل محروم شده اند چراکه بر خیابان اصلی بی ویو ردیفی از ساختمان های یک نواخت بدقواره بصورت دیواری حایل با طبیعت بکر قبلی خودنمایی می کند. تنها حسن این پروژه اعیان سازی این است که این شهرک همجوار جنگل طبیعی به صورت محله یا شهرک دروازه دار (Gated Community) نمی باشد لذا دسترسی عموم مردم به رصدخانه ومسیرهای گردش به جنگل اطراف رصدخانه امکان پذیر است. شروع این داستان مربوط به سال ۲۰۱۱ در شهر تورنتو است.

با وجود تراکم بسیار کم جمعیتی ( ۳۰ نفر در هکتار) درشهرتورنتو کانادا و وجود زمین های زیاد قابل دسترس، توسعه دهندگان املاک و مستعلات بدون توجه به زیان های زیست محیطی بدنبال توسعه در هرمکانی که منافع حداکثری آنها را تامین کند، می باشند. البته که شهرداریهای محلی نیز کم و بیش با داشتن طرحهای متعدد مصوب،  گاها با آنها همکاری می کنند تا درآمدهای شهر تحت مدیریت خود را افزایش دهند. نمونه این نوع توسعه را می توان به تخریب ۴۴ هکتار از جنگل ۱۲۵ هکتاری دیوید دانلپ توسط شرکت متروس، بزرگترین جنگل نمادین مرتفع باقی مانده در جنوب Oak Ridges Moraine در حوضه آبخیزدان در منطقه ریچ موند هیل در شمال شهر تورنتو اشاره کرد.

      

در سال ۱۹۱۶، دیوید الکساندر دانلپ، معاون ثروتمند و خزانه دار معادن هالینگر، ۶۰۰ هکتار زمین درامتداد دره دان خرید. ملکی که با شمال جاده یورک میلز هم مرز است و از جاده دان میلز در شرق تا پارک ویکتوریا امتداد دارد. دیوید دانلپ بیشتر به دلیل مشارکت در تأسیس بزرگترین معدن نقره جهان شناخته شد که او را به یک میلیونر تبدیل کرد و بعدها در تأسیس دومین معدن بزرگ طلا در جهان مشارکت داشت. دانلپ مزرعه خود را به افتخار همسرش “دونالدا” نامگذاری کرد، مزرعه ای که از نظر تجاری به نام مزارع دان آلدا، تودموردن، انتاریو شناخته می شد و در حدود سال ۱۹۲۱ تکمیل شد که شامل بیش از ۴۰ ساختمان بود. همسرش بعدها بودجه رصدخانه دیوید دانلپ در ریچموند هیل را تامین کرد و به مدت ۲۲ سال پس از مرگ همسرش، جسی دونالدا دانلپ با حمایت پسرش دیوید دانلپ و همسرش مارگارت به کار مزرعه ادامه داد. خانم دانلپ در سال ۱۹۴۶ درگذشت.

رصدخانه نجومی دیوید دانلپ در زمینی بزرگ جنگلی ۱۲۵ هکتاری در شماره ۱۲۳ Hillsview Dr. واقع شده است و متعلق به دانشگاه تورنتو می باشد. زمین های رصدخانه در سال ۱۹۳۲ توسط جسی دونالدا دانلپ به عنوان یادبودی از همسرش دیوید الکساندر دانلپ که از علاقه مندان به نجوم بود، به دانشگاه تورنتو هدیه داده شد. همسرش بعدها بودجه ساخت رصدخانه دیوید دانلپ در ریچموند هیل را تامین کرد. از سال ۱۹۳۵، سایت رصدخانه دیوید دانلپ، بزرگترین تلسکوپ فضایی نوری در کانادا بوده است. در سال ۱۹۷۱، دکتر تام بولتون، ستاره شناس کانادایی، از تلسکوپ برای تایید وجود سیاهچاله ها استفاده کرد.

ملک رصدخانه دیوید دانلپ امکان توسعه مسکونی را نمی داد. این ملک از حدود ۷۲ هکتار جنگل، تالاب، مزارع و آسیاب تشکیل شده است. تقریباً سه چهارم ملک اصلی در حال حاضر به عنوان یک منظره میراث فرهنگی تحت قانون میراث انتاریو حفاظت می شود. رصدخانه از این جنگل به عنوان محافظ آلودگی نوری برای رصدخانه‌ی نجومی استفاده می‌کند.  و تشکیل شده است.

در سال ۲۰۰۸ شرکت متروس ۴۴ هکتاراز جنگل دیوید دانلپ را از دانشگاه تورنتو که به دنبال منابع مالی جدید جهت توسعه دانشگاه بود، خریداری کرد. پیشنهاد اولیه از سوی توسعه‌دهندگان مسکن   Metrus Development Inc، شامل ساخت ۸۳۳ خانه در این ملک بود که شورای شهر ریچموند هیل در سال ۲۰۱۰ آن را رد کرد. اما متروس با چانه زنی در جلسات متعدد با شورای شهر و شهرداری ریج موند هیل، سازمان حفاظت از تورنتو و منطقه، شهرداری منطقه ای یورک و گروه دیگری به نام مدافعان رصدخانه دیوید دانلپ تعداد واحدها را به ۵۳۰ کاهش و برای ساخت آن توافق کردند. البته من در حال حاضر از تعداد دقیق واحدهای ساخته شده خبرندارم.  تصویر زیر طرح توسعه را در زمین خریداری شده در مجاورت رصدخانه در جنگل دیوید دانلپ را نشان می دهد. کلیه واحدها به صورت ویلایی و دو طبقه  با زیرزمین طراحی و ساخته شده اند. بنابراین با حداکثر سطح اشغال و تراکم کم جمعیتی. بعد از مجادله طولانی بین توسعه دهندگان و حمایت شهرداری از یک طرف و طرفداران طبیت گرا از جانب دیگر این پرونده بر اساس شکایت طبیعت گراهای ریچ موند هیل به منظورداوری و تصمیم نهایی به مجمع شهرداری انتاریو(Ontario Municipal Board ) برای تغییر زون بندی ارجاع شد. مجمع  شهرداری انتاریو (OMB)) یک هیئت اداری مستقل بالادست شهرداریها است که به عنوان یک دادگاه قضایی در استان انتاریو، کانادا فعالیت می کند. رای نهایی این مجمع برای تغییر زون بندی و توسعه پیشنهادی متروس در این ناحیه توسط این مجمع  به عنوان داورصادر شد این رای بین شهرداری ریچموند هیل، سازمان حفاظت از تورنتو و شهرداری شهرستان یورک و گروه دوستداران طبیعت و مدافعان رصدخانه دیوید دانلپ بود. طبیعت گرایان ریچموند هیل با اعتراضات زیاد و با امید به حفظ کامل زمین های رصدخانه دیوید دانلپ در این منطقه  در جلسات استماع با مجمع شهرداری انتاریو شرکت می کردند.

برنامه های توسعه متروس شامل تخریب ۴۴ هکتار از جنگل ۱۲۵ هکتاری دیوید دانلپ بود که بزرگترین جنگل مرتفع باقی مانده در جنوب Oak Ridges Moraine در حوضه آبخیز دان است. نگرانی های اصلی طرفداران محیط زیست ویژگی های طبیعی زمین های رصدخانه و به طور خاص، شامل منابع آب زیرزمینی، تالاب ها و جنگل ها می شد. دوستداران طبیعت مدعی بودند که در آن زمان در حدود ۲۲ آهو در این ناحیه  زندگی می کنند. تصاویر زیر سطح تخریب شده و حجم درختان بریده شده را به وضوح نشان می دهد.

 

البته شهرداری ریچموند هیل براساس فشار افکارعمومی و شهروندان تورنتو، اتهاماتی را علیه توسعه گر متروس به دلیل قطع بیش از ۱۰۰ درخت در زمین های جنگلی رصدخانه دیوید دانلپ مطرح  کرد، بطوریکه جان دیوریس، مدیر خدمات ساختمان و افسر آیین‌نامه شهر گفت: «ما از دادگاه‌ها می‌خواهیم بیشترین جریمه‌ای را که می‌توانیم دریافت کنیم» جریمه احتمالی از ۵۰۰ دلار تا حداکثر ۱۰۰۰۰ دلار برای هر درخت برای نقض قانون درخت شهر توسط شهرداری تعییم شده است. بنظر می آید که شرکت توسعه گر متروس با قطع و شکستن درختان بدون مجوز، از جمله حداقل ۱۷ درخت با قطر تنه بیش از ۲۰ سانتی متر، این آیین نامه را نقض کرده است.

از دید شهرسازی ایجاد مجموعه‌ای از خانه‌های فوق‌العاده لوکس در کنار رصدخانه تاریخی دیوید دانلپ با ۱۱۰ جریب جنگل‌های زیبا و امکانات سبکی از زندگی است که فقط عده کمی می توانند از آن لذت ببرند. خریداران بالقوه می‌توانند از میان خانه‌های شهری، خانه‌های مجلل و مجلل مدرن، خانه‌های مجردی را انتخاب کنند. همه خانه‌های این شهرک بهترین طراحی کلاسیک و ساخت‌وساز مدرن را با فضای بیرونی ترکیب کرده است. این شهرک البته به گواه سازندگان آن  پر از امکانات رفاهی مانند  آمفی‌تئاتر، مدرسه ، مسیر اسکیت، زمین‌های تنیس، آرنا، زمین‌های بازی و پیک نیک در چمن بزرگ، یا تماشای حیات وحش محلی در تالاب ها و پناهگاه حیات وحش در تپه رصدخانه است . علاوه بر آن درحال حاضر مسیرهای زیادی در زمین های باقی مانده پارک اطراف رصدخانه برای گردش ساکنان مجلی و همچنین بازدیدکنندگان دیکر تدارک دیده شده است نقشه زیر مسیرهای ۹ گانه منتهی به رصدخانه ریج موندهیل را نشان می دهد.

معینی
smmoeini@gmail.com
سلام، به عابر-شهر خوش آمدید. اینجا وبگاه شخصی سید محمد مهدی معینی فارغ التحصیل دکترای شهرسازی با گرایش برنامه ریزی شهری از دانشگاه نیوکاسل-انگلستان است. تحصیل و زندگی در شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی همراه با بیش از 30سال سابقه کار اجرایی و پژوهشی در مدیریت شهر تهران تجربه ای بس گرانقدر است که امیدوارم بتوانم از این طریق حاصل آنرا به دیگران انتقال دهم.